Innan bokning, under och efter utbildning
Be om offert från flera olika leverantörer och jämför deras erbjudande i pris, tid och tillgänglighet. Ställ frågor om hur utbildningen kan anpassas till er verksamhet, instruktörernas bakgrund och vilka praktiska moment som ingår. Det ska finnas möjlighet att be om fördjupning inom skador som ni har större risk att utsättas för, exempelvis kläm- eller skärskador, elolyckor m.m. Att få öva praktiskt på kompressioner och inblåsningar med en egen HLR-docka och att få träna med hjärtstartare är A och O för att utbildningen ska ”sitta” så bra som möjligt. Billigast är inte alltid bäst, så stirra dig inte blind på den sista raden i offerten.
En bra instruktör ska kunna fånga ert intresse och engagemang, även en fredag eftermiddag. Hen ska vara pedagogisk, kunnig och ha ett genuint intresse för ämnet. Var inte rädd för att ställa frågor under tiden eller dela med dig av egna erfarenheter. En bra diskussion under tiden gör utbildningen ännu mer matnyttig.
Om det trillar in ett mail eller ett samtal från leverantören efter utbildningen ska du ta chansen och ge ärlig feedback. Du som bokat utbildningen bör även ha en egen diskussion på din arbetsplats om vilka tankar som dykt upp hos kollegorna. Har ni haft användning av era kunskaper? Många arbetsplatser har haft erfarenhet av att en kollega drabbats av hjärtstopp eller andra livshotande skador som kan ta lång tid att bearbeta. I vissa fall kan en utbildning inom ämnet väcka gamla känslor till liv igen, så en intern diskussion efteråt är aldrig fel.
Hur ofta och vem behöver utbildas?
Rekommendationerna är olika beroende på vem som får frågan. Vi rekommenderar att samtliga i verksamheten utbildas minst vartannat år, även timanställda och sommarpersonal. Tänk på att kompetensen inom hjärt-lungräddning och första hjälpen är en investering, inte bara förarbetsplatsen utan också för samhället = du och ditt företag bidrar till ökad säkerhet i samhället.